SM en de impact van goed design

Dat auto’s nog steeds belangrijk zijn voor veel mensen lijkt mij duidelijk. En dan heb ik het niet over de auto als vervoermiddel om je van A naar B te brengen. Daarvoor zijn allerlei alternatieven die vaak prima zijn en veel minder slecht voor het milieu. Ik heb het over auto’s als designobject. Als jeugdherinnering. Als geschiedenis. Als cultuur. Als mode. Of als status. Of als ‘geluksmachine’ (zie ook @Erwin Wijmans boek met dezelfde titel).

Auto’s die je veel geluk brengen, zijn auto’s uit je jeugd. En daarom zijn Porsches uit de jaren 80 de afgelopen vijf jaar zo ongeveer verdubbeld in prijs. Want iemand van rond de 40 met centjes wil zo’n stukje jeugdsentiment gewoon hebben. Ja, ook de veertiger die niet gelooft in bezit, maar in gebruik. Die is net zo tuk op een Porsche uit zijn jeugd. 

Toen ik het laatst met een bevriende schrijver en redacteur, had over culturele interesses kwam onze voorliefde voor goed (auto)design ter sprake. Dus kwam ook zijn jeugd ter sprake. En dat zijn vader Panhards had in de jaren zestig en Citroëns in de jaren zeventig. Goede smaak! Hijzelf begon met een Citroen GS, toen een BX, toen een CX en later een Xantia Break.

En zo kwam ook SM of beter gezegd dé Citroen SM* in beeld. Een model waarvan hij laatst in een flits niet meer dan een fractie in zijn achteruitkijkspiegel zag. En waarvan hij direct wist dat het een Citroën SM was. Kun je nagaan: een auto uit de 70’s, heel beperkte oplage, zelden gezien op de Nederlandse wegen en toch wist hij direct: dat is ‘m. Is dat nou de impact van design? Ja, dat is de impact van GOED design!

Uren valt te praten over wat goed is en wat niet. Over achterlichten die niet kloppen bijvoorbeeld. Bij de vierde generatie Audi A4 sedan zitten die te laag, waardoor de auto een saaie en slome uitstraling heeft. Walter da Silva (hoofdontwerper van VAG) vindt dat overigens zelf ook. Het leuke is dat je, juist omdat er iets niet klopt aan een ontwerp, geïnteresseerd blijft kijken. Net als bij aantrekkelijke mensen. Die zijn ook nooit perfect. Ook niet qua uiterlijk. Paradoxaal maar waar: het is pas goed als het niet helemaal klopt. 

*Als je de Citroen SM niet kent, google die dan direct en verwonder je over zijn schoonheid. Als je de auto wel kent, weet je dan ook dat Johan Cruijff er een had? Ja, da’s logisch! Hij begreep natuurlijk dat je het pas ziet (wat goed design is) als je het doorhebt (wat er wel en niet klopt).

No Comments

Post A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.